Auto kopen? Het begrip BPM

Een nieuwe of tweedehands auto kopen kan een flinke aanslag op uw budget zijn. Auto’s zijn op zich al niet goedkoop, maar daar bovenop betaalt u ook nog eens BPM. En zelfs als u voor een lagere aanschafwaarde een tweedehands auto in het buitenland koopt heeft u te maken met BPM berekenen. En de uitkomst daarvan kan soms behoorlijk oplopen.

Wat is BPM?

De afkorting BPM staat voor Belasting Personenauto’s en Motorrijtuigen. BPM berekenen gebeurt op basis van een vaste inschaling van de aanschafwaarde van een personenauto. Hierbij wordt een vaste afschrijving aangehouden die in mindering wordt gebracht, op basis van de leeftijd van de auto. Er wordt dus niet gekeken naar andere omstandigheden van de auto in kwestie. Als uw motorvoertuig voorzien is van waarde verhogende accessoires dan komt er nog wel een extra bedrag aan BPM bij dat u moet afrekenen.

Waarom is BPM berekenen belangrijk bij het importeren?

Als u een auto in het buitenland koopt moet u een Nederlands kenteken aanvragen. Dit kenteken kan niet worden afgegeven zonder BPM berekenen. Want pas als het BPM bedrag is voldaan en de auto is goedgekeurd voor de Nederlandse wegen, krijgt u een Nederlands kenteken. Ook als u bijvoorbeeld een bestelauto had en voldeed aan de ondernemersregeling en die auto nu in gebruik gaat nemen als particuliere personenauto, zal er pas na het BPM berekenen een registratie bij het RDW kunnen plaatsvinden.

Kan BPM berekenen meerdere manieren?

In principe hanteert de overheid bij personenauto’s de regel dat u BPM betaalt op basis van nieuwwaarde van de auto minus de afschrijving. De waarde van eventuele accessoires worden ook doorberekend. Maar het kan zijn, dat de uitkomst hiervan niet in verhouding is met de werkelijke waarde van de auto. De auto heeft bijvoorbeeld al heel veel kilometers gereden, of heeft in het verleden schade gehad. Dit zijn allemaal zaken die de waarde van de auto kunnen verminderen. Maar u zou dan wel over het hogere bedrag BPM betalen. De Nederlandse douane heeft ook ingestemd met een andere manier van BPM berekenen. Op basis van deze methode is de handelswaarde het uitgangspunt. En dan wordt wel rekening gehouden met de specifieke kenmerken van de auto. Zeker als de auto die u tweedehands in het buitenland heeft gekocht, er al veel kilometers op heeft zitten, of in het verleden gerepareerd is na een ongeval, kan dat veel geld schelen.

Hoe wordt BPM berekend bij auto’s die geen CO² uitstoot hebben?

Sinds 1 juli 2020 is een regeling van toepassing voor nieuwe auto’s die geen CO² uitstoot hebben. Daar heeft u dus hoogstwaarschijnlijk niet mee te maken als u een tweedehandsauto uit het buitenland importeert. Voor nieuwe auto’s geldt namelijk dat het BPM berekenen op basis van de CO² uitstoot plaatsvindt. Bij een uitstoot van 0 betaalt u dus ook geen BPM. Voor een nieuwe dieselauto geldt een toeslag. Maar als kiest voor het importeren van een tweedehands auto is de regel van het BPM berekenen over de cataloguswaarde nog altijd van toepassing. En dan blijft het zeker de moeite waard om goed te bekijken welke manier van BPM berekenen u hanteert, voordat u officieel een Nederlands kenteken gaat aanvragen.

 

Het slimme ontwerp van de betonnen biggenruggen

Biggenruggen verhinderen doorgang naar voortuinpad
Biggenruggen verhinderen doorgang naar voortuinpad. Foto: S.v.d. Ent

Iedereen heeft wel eens een betonnen biggenrug gezien, dit zijn namelijk de betonnen langwerpige obstakels die voornamelijk bij parkeerplaatsen worden aangebracht, om parkerende auto’s te verhinderen verder door te rijden dan gewenst is.

Biggenruggen toepassen in openbare ruimtes

Biggenruggen moeten binnen een bestemmingsplan passen en kunnen niet zomaar door particuliere personen geplaatst worden – buiten het eigen terrein vallen deze binnen de ruimtelijke ordening.

Biggenruggen op eigen terrein

Betonnen biggenruggen zijn een betrouwbare lange termijn oplossing om verkeerssituaties te ordenen op bijvoorbeeld een eigen bedrijfsterrein. Zodra de betonnen biggenruggen zijn geïnstalleerd op de gewenste plekken zijn ze vrijwel niet weg te krijgen. Zelfs als een voertuig tegen de biggenrug aanrijdt, zal hij op zijn plek blijven staan. Bestuurders zullen de barrière direct volgen, aangezien men over het algemeen weet dat beton meer schade zal aanrichten aan het voertuig, dan het voertuig kan aanrichten aan het beton.

Verschillende soorten biggenruggen

De biggenruggen zijn beschikbaar in verschillende afwerkingen, waaronder geel, groen, blauw, wit en blanco beton. De kleuren zorgen dat de biggenruggen in de avond en nacht nog steeds zal opvallen. In vergelijking met andere materialen, waaronder kunststof, is beton bestand tegen weer en wind en zal het vrijwel geen slijtage ervaren. Vanwege deze eigenschap is beton een uitstekend materiaal om te gebruiken in openbare ruimtes in de buitenlucht. Het heeft vrijwel geen specifieke onderhoudseisen. Betonnen biggenruggen zijn bestand tegen langdurige regenval, vorstperiodes, hoge temperaturen, en overige weersinvloeden. Beton is een slechte warmtegeleider, waardoor het ook nog eens brandwerend werkt. Het gebruik van betonnen biggenruggen levert dus geen risico’s op.

Meer weten over biggenruggen of direct bestellen? Voor meer informatie bezoekt u hier de website.